Tuesday, May 3, 2011

pengalaman bersalin ke2

lama x update blog nih...alhamdulillah selamat dah melahirkan putri ke2 ku pada 2/3/11 yang lalu.Tak terluah rasanya kesyukuran ku padaMu ya Allah atas kurniaan amanah kedua ini...

bercerita pengalaman bersalin kali ke2..ramai org ckp bersalin kali ke2 x sesakit kali pertama sbb jalan dh ada...betulke????bagi aku sakit ttp sakit cuma lama n kejap je beza nya kot..

malam 1/3/11 dlm kol 10 malam..perut dh mula mengeras selang 10 minit masa tengok tv ngan hubby, tapi ms tuh xde rasa sgt sakitnya even dlm hati pun dh cuak.Akupun bernafas dlm kebimbangan yang amat.Maklumlah anak sulung kuar tanda(darah)..yang nih plak x kuar tanda darah or air ketuban..so x tahu lah takut e2 false contraction.

Akupun tdo seperti biasa walaupun kadang2 bab dlm perut macam x bergerak.Hati mula berdetik yang bayi nih mesti nak kuar dah..excited bila mengenangkan dia akan kuar...tapi takut jugak nak mengharungi kesakitan bersalin..(lain org lain).

bangun subuh esoknya aku rasa perut nih makin kerap mengeras..lepas je solat subuh, semua keje aku buat..yelah takut klu terberanak semua benda dh siap kat umah, memikirkan anak yang akan tinggal ngan pengasuh nya sepanjang ayahnya menemani aku...Aku kemas umah, sapu rumahm sidai baju, keluarkan playpen bb..siapkan barang2 anak sulung nak ke rumah pengasuh...tepat jam 10 pagi aku ajak suami pergi sepital , and of coz sebelum tuh hantar anak dulu.sebelum tuh sempat jugak nak g makan dulu takut tunggu masa bersalin tu lama plak kang xde tenaga nak push..

Sampai sepital, sementara hubby cr parking aku d daftar kat wad bersalin dan nurse cek bukaan...br 2cm.dlm pikiran lambat lagilah mcm nih.kesian lak anak kat umah pengasuh..Nurse suruh ambik darah n cek CTG dulu...nak cek jantung bb..contraction semakin kerap setiap 5 minit...tapi bukaan still 2cm.Doktor suruh sy tunggu di wad dulu sementara tunggu contraction makin kuat...tepat jam 12 tghari dktr cek bukaan br 3cm...dktr scan kedudukan baby n sedih n cuak jugak bila dktr cakap bb songsang padahal last cekup dktr kat KK ckp bb dh masuk laluan.Klu boleh mmg xnak operation mcm mn keadaan sekalipun...sampai kol 3 ptg sakit still (2 in 10) maksudnya 2 kali dlm ms 10 minit..pastu aku baring je kat katil sambil menahan kesakitan yang aku rasa n amati sgt buat kali ke2 nih...macam nih lah sakit nak mati kot...

jam 5 petang dktr cek dh bukak 5cm..so diorang suh hantar masuk LB(labour room)..sampai je kat wad bersalin LB plak xde kosong..ms tuh tuhan je tahu sakit dia mcm mn...30 minit pastu br ader LB kosong...masuk2 je terus pasangkan ctg tuk cek pergerakan jantung baby.Disebabkan x tahan sakit yang amat sgt..aku pun suh misi tuh cek bukaan sbb aku mmg nak teran masa tuh...diapun panggil dktr bagitahu aku nak teran....dktr ckp x leh nak teran lagi sbb air ketuban x pecah lagi n air kencing x buang lagi...

Dktr pun cek bukaan aku dh 8cm...patutlah aku rasa mcm nak pitam je sakit nyer...dktr kuarkan air kencing n pecahkan ketuban..x sampai 5 minit dktr buat keje dia, akupun meneran sbb dh sakit sgt2...alhamdulillah tepat jam 8.03 minit malam lahirlah putri ke2 ku seberat 3.5kg..terima kasih ya Allah....

No comments:

Post a Comment