Monday, April 2, 2012

Asam pedas Ikan Siakap

Semalam hubby beli ikan siakap dua ekor tuk wat asam pedas...baru ingat nak masak kari ayam...terpaksa lah kansel kari ayam aku..uuhuhuhuhuhu takpe la..asam pedas pun ok..cuma tekak nih dah lama tak makan kari..bila mentua cakap nak datang untuk kenduri kawin umah anak sepupu, best pulak kalau makan ramai.Yelah, ari-ari aku makan tengok muka anak aku,,,anak aku tengok muka aku..makan beradap lak tuh..ahahahahhaha

dengan hubby pun tak pernah makan beradab...duduk sebelah- sebelah ok...yang best nya mak mentua siap puji "asam pedas dah ok, setanding orang melaka"..maklumlah mak mentua orang Melaka..so tau la rasa asam pedas pior..akupun belaja dari dia...terima kasih mak..banyak resipi aku blaja dari dia...

kalau dulu mak masak tuk hubby aku..sekarang turn aku lak masak tuk dia..and dah tentu masakan aku tak setanding mak masak kan abang???apapun, sayang akan cuba masak setanding mak..tuk anak-anak kita..kahkakaha ayat tak tahan..oklah layan resipi asam pedas aku nyer..tak tahulah orang lain wat macam mana..rasanya sama je kot...:)

Resipi Asam pedas

Bahan-bahan:

1 ekor ikan siakap
8 sudu besar cili mesin
1/2 sudu kecil serbuk kunyit( kes kunyit hidup xde)
3 biji bawang merah-dimesin
2 ulas bawang putih-dimesin
sedikit belacan-dimesin
sebesar ibu jari halia=dimesin
sedikit lengkuas=dimesin
3 batang serai-diketuk
1 mangkuk kecil air asam pekat / 3 sudu besar pes asam jawa
bunga kesum
 2 biji tomato-dipotong 4
5 tangkai bendipotong 2-serong

cara memasak:

1.Tumis cili, dan bahan-bahan mesin dan serai hingga naik minyak..
2.Lepas tu, masukkan daun kesum, supaya bau nya naik..hahaaah(yeke)
3.bila dah naik minyak..masukkan air asam jawa dan ikan..Masukkan air ikut kepekatan kuah yang kita nak..nak banyak kuah masuk banyak air..
4.Bila nampak ikan dah separuh masak, masukkan kacang bendi dengan tomato.
5.Bolelah diletakkan perasa dan garam.Sedia untuk dihidangkan...

inilah hasilnya..


No comments:

Post a Comment