Monday, April 9, 2012

Kek Coklat II (kek span)

Ari nih ari malang lak rasa...Dahlah ari nih terlajak tido semua..dengan hubby tak bangun pegi keje.Masuk kol 7..bila aku terjaga jam dah kol 6.50...subuh ke mana...keje ke mana lah jawabnya.Bila kejut hubby..dia siap cakap, 'masuk keje macam biasalah'...betullah tuh, cuma aku tak dengar pulak bunyi alarm hp dia bunyi..kalau tak memang aku akan automatik sedar...bila bagitahu je jam dah pukul 7..ambik ko..bangun terus berdiri...mula lah kol kwn suh on kan ekon kat tempat keje..kesian ye jugak..tapi bukan salah aku ok..aku memang tak dengar alarm hp..rupa-rupanya dia terlupa on alarm sebab semalam dia dah offkan..pulak!!!.

Dipendekkan cite..kelmarin aku ambik dia balik keje sebab motor tayar bocor..so semalam dia pegi keje bawak kate..ari nih???aku kena hantarlah, sebab kalau tak macam mana aku nak g ambik anak aku sekolah..selalu kalau hantar dia kol 6.30, balik terus direct hantar anak ke tadika..tapi ari nih hantar dia dah kol 7.20...so just imagine kol berapa nak hantar anak???masuk lambatlah ari nih ye sayang..bukan selalu...lain kali ibu tak buat lagi..

Baru kuar rumah...dalam kelam-kabut hubby aku boleh pulak terlajak masuk parit depan rumah...tayar depan terbenam dalam parit..huhuhuhu ari tuh aku nampak kete orang lain masuk situ..alih-alih ari nih kete aku pulak....geram je rasa, tapi nak wat macam mana dah benda nak jadi...anak siap cakap' kenapa tolak kete dalam longkang'..aku buat tak tahu je...hubby kuar tolak (nasib baik ada abang yang lalu tolong sekali)..aku pulak tukang reverse kete...no speaking at all sepanjang perjalanan ke tempat keje..aku buat dont know je..

Tengahari balik ambik anak pegi kedai Ayamas..apa lagi kalau bukan beli ayam kan????back to basic routine ke mana-mana kena dengan anak je.Hubby sibuk keje.Tak perlah, penat sikit tuk kuarga...balik umah, hubby kol nak bawak anak pegi klinik sebab selsema datang balik..Nak kena cek balik..resdung ke sebab apa..selalu sangat selsema,kesian tengok bila time tido kena bernafas guna mulut lak.Aku lak yang xleh nak tdo tengok anak macam tuh..

Petang lak, bosan yang amat sebab anak-anak tido..so entah macam-mana tiba-tiba tengah kemas-kemas rumah...kertas2 suratkhabar dan majalan yang anak selerakkan, terjumpa lak resipi kek coklat.Tajuk dia Kek coklat lembap..tapi hasil nya lepas aku buat..macam kek coklat span je..masa aku tulis n3 nih..kek tu dh habis dimakan aku ngan anak no 2..yang sulung senyap tido..penat sangat kot..biarlah tido sampai esok pun..bangun2 tdo terus pegi sekolah..hahahhaha

Resipi: kek Coklat Span

Bahan-bahan:

185gm mentega
250gm gula kastor
60gm serbuk koko
250 ml susu cair
240gm tepung gandum
3 biji telur size A
1 sudu kecil serbuk penaik
1 sudu kecil soda bikarbonat
(bancuh serbuh koko dengan susu cair)

cara membuat:
1. Pukul mentega dengan gula sehingga lembut dan gebu.
2.Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul lagi sehingga adunan rata.
3.Masukkan tepung dan adunan koko secara berselang-seli.Gaul adunan hingga sebati.
4.Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 45 minit..(tambah /kurangkan masa membakar mengikut kepanasan oven masing-masing)

selamat mencuba...






No comments:

Post a Comment