Friday, May 11, 2012

churros

Entah macam mana ari nih aku boleh terpikir nak wat kuih nih..simple je sebenarnya ..ala-ala cream puff even percubaan pertama aku wat cream puff tak jadi..kikikikii.Apapun, ari nih aku try wat churros nih jadi..alhamdulillah..Banyak gak sumber aku korek tuk dapat resipi nih..blog kak hana, sini, dan banyak lagi blog-blog lain.Tak larat nak copy link.Semuanya kebanyakan sama resipi..
 

Aku tabur gula aising je.Anak pun suka makan..pasni boleh buat lagi..Nasib baik ada noozle yang bentuk macam nih.Boleh lah guna..ek???oklah, resipi aku copykan tuk sapa-sapa yang malas nak klik link tu..

Bahan-bahan
  • 1 cawan air
  • 1 sudu makan gula
  • 11/2 cawan tepung gandum 
  • 1 biji telur - size L
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 sudu makan butter
  • For dusting - Gula+cinnamon powder atau hot chocolate
Cara-cara
  • Didihkan air, garam, butter dan juga gula. Kecilkan api. Masukkan tepung. Kacau cepat2 agar tepung tidak berketul2. Angkat dari api. Masukkan telur dan kacau sebati.
  • Panaskan minyak. Masukkan adunan ke dalam acuan (bleh gune nozle bentuk bintang dan masukkan lam piping bag). Picit dan potong panjang ikut suka@ picit dan bulatkan macam french crullers. Goreng hingga keemasan.Angkat dan toskan.
  • Taburkan gula+cinnamon atau celupkan ke dalam hot chocolate.

No comments:

Post a Comment