Monday, May 21, 2012

Resepi Triffle

Terasa lama lak aku tak jenguk dapur untuk masak-masak..bukan masak-masak harian tuh..masak-masak benda special..contoh macam kek ke, puding ke, muffin ke...alih-alih hari nih, actually semalam dah set ari nih nak pergi beli bahan-bahan tuk buat triffle nih.Nampak macam simple dan sedap.Mana tahu nanti wat kenduri doa selamat ke boleh lah dijadikan desert tuk tetamu kan???

Resipi nih aku ambik dari myresipi ..thanks tuk daniaelyza yang sudi share resipi nih.Yang belum pernah buat just try this recipe..comfirm menjadi..  oklah start dari  bahan-bahan dulu k...

 1 biji kek gulung..ikut suka nak perisa apa..aku rembat je perisa pandan sebab itu yang aku jumpa pun
 1 tin koktail...1 paket jelly powder..(aku ambik strawberi konon nak bagi wrana-warni sebab swiss roll dh warna hijau)
1 tin susu cair






 Ni yang dah siap...selamat mencuba

Full Resipi kat bawah nih yer..aku copy dr link atas tu..

Bahan-bahan
  • 1 tin susu cair
  • 1 sd besar gula
  • 4 sd besar tepung kastard
  • 1 mangkuk air- utk dicampurkan dengan kastard
  • ½ biji kek gulung sederhana saiznya
  • 1 tin buah-buahan campur- asingkan air dan buahnya
  • 1 peket agar-agar jeli kristal Nona
  • 1 mangkuk air panas

Cara-cara

  1. Panaskan susu cair dengan gula. Kecilkan api.
  2. Bancuh tepung kastard dengan semangkuk air sejuk. Masukkan bancuhan tadi ke dalam susu cair yang sedang mendidih, Masak hingga betul-betul pekat dan kastard pekat. Tutup api.
  3. Di dalam bekas berasingan, susunkan kek gulung sehingga habis. Kemudian, basahkan dengan air buah-buahan tin.
  4. Masukkan buah-buahan tin hingga habis.
  5. Tuangkan bancuhan kastard ke atas susunan buah-buahan tadi.
  6. Untuk jeli, larutkan jeli bersama semangkuk air panas. Kacau hingga sebati.
  7. Akhir sekali, tuangkan jeli tersebut di atas kastard dan sejukkan. Bila betul-betul keras, bolehlah dihidangkan.

No comments:

Post a Comment