Sunday, June 10, 2012

Acar Timun dengan Lobak Masin

Esok sekolah dah nak start balik dah.Balik ke normal rutin...bangun pagi-pagi, hantar anak dan kemas rumah, masak, mengemas dan menghabiskan masa 24 jam yang macam tak cukup je untuk aku tu...tak bersyukur je bunyi..kan3

Hari nih aku nak share resipi acar lobak masin..kat semenanjung mungkin orang sebut 'lobak asin'..tapi kat kg aku or tempat aku Sarawak nun..orang panggil lobak masin even takde lah masin macam kat semenanjung nih.Mungkin manis-manis sikit kot rasa nyer..

Antara bahan-bahannyer..

1) ikut korang ler nak wat banyak ke sikit..kalau nak lebih lobak masin..letak ler lebih, nak timun lebi letak timun lebih..agak-agak korang ler yea.Aku lak suka lobak masin lebih.Sebab ranggup je bila kunyah.
2) lobak merah (kalau suka)..tapi original resipi kat kampung aku memang tak letak..just timun ngan lobak je
3) bawang merah, bawang putih, halia....dihiris  nipis dan halus-halus
4) kacang tanah yang ditumbuk halus
5) udang kering yang ditumbuk
6) cuka...mengikut tahap kemasaman yang anda suka..hihihi
7) sedikit belacan, just buat perasa tambahan
8) pak aji, gula dan garam mengikut kesedapan lidah masing-masing..ihihihi


 gaulkan semua bahan-bahan dan siap untuk dimakan..nyumm

 udang kering yang siap ditumbuk
 lobak masin di hiris halus-halus
 inilah hasilnya..kalau kat Sarawak..biasanya juadah nih orang buat tuk kenduri kawin, sambutan majlis-majlis seperti makan kenduri doa selamat or lauk awal ramadhan dan hari raya..wajib k..febret nih..


oh ya..lupa lak nak bagitahu letak cili mera hiris halus-halus.Masa nih aku tak letak sbb stok cili dh habis..:P

No comments:

Post a Comment