Friday, November 2, 2012

Aqiqah anak lelaki dengan perempuan

Tiba jugak jumaat tuk bulan november nih.tetiba lak aku terpikir pasal aqiqah.Maklumlah, aku baru je qiqahkan anak aku yang no2 tuh masa ari raya Haji ari tuh.Just ambik satu bahagian lembu je.Kalau kambing kena sekor ler kan...maklumlah anak perempuan.

yang memusykilkan aku ialah bila salah sorang kazen hubby yang dijangka bersalin disember nih , yang dikatakan i'Allah akan menimang anak lelaki pertama...nak qiqahkan kambing 2 ekor.Bukan pelik pun sebenarnya, cuma aku tetiba teringat sorang hamba Allah nih, yang merupakan kenalan jauh....yang mana pernah wat qiqah tuk anak lelaki dia tapi just sekor kambing.Sedangkan sepatutnya 2 ekor...so aku google kan lah kat tenet untuk info aku jugak satu hari nanti..mana tahu kan Dia nak bagi aku rezeki anak lelaki.

Maksud Aqiqah ialah binatang ternakan yang berkaki empat (binatang an‘am) yang disembelih ketika hendak mencukur rambut kepala anak yang baru dilahirkan, sama ada disembelih pada hari ketujuh atau selepasnya.

"Allah tidak menyukai kedurhakaan, seolah-olah Baginda tidak suka menyebut nama itu (aqiqah). Baginda bersabda: "Barang siapa yang dikurniakan baginya anak, lalu dia ingin menyembelihkan untuk anaknya maka sembelihlah untuk anak lelaki dua ekor kambing yang sama keadaannya dan bagi anak perempuan seekor kambing." (Hadis riwayat Abu Daud)
 
Bagi ibu bapa yang tidak berkemampuan untuk melaksanakan aqiqah sebanyak 2 ekor kambing atau 2 bahagian lembu bagi anak lelaki mereka. Boleh juga ia melakukan seekor kambing atau 1 bahagian lembu. Bila  ia telah berkemampuan, maka  bolehlah dia melakukan baki yang tinggal lagi sebanyak 1 ekor kambing atau 1 bahagian lembu. Apa-apapun terpulang kepada orang yang hendak melakukan aqiqah anaknya. Dia sahaja yang tahu menilai sejauhmana kemampuan dirinya.

Untuk peringati diri juga, kalau tak mampu...boleh diqiqahkan seekor demi seekor mencukupi 2 ekor..Itu pun aku tau akak ipar aku nyer adik ayah dia qiqahkan seekor je kambing, so kena qiqahkan sekor kambing lagi kebetulan masa dia (akak ipar) qiqah anak dia.So qat sekali lah.Benda macam nih jangan main2 suka...kalau dah orang cakap 2 mesti dua..xkan jadi sekor ..atas sebab2 yang x pernah dibuat orang..just nak share dan kongsi..

No comments:

Post a Comment