Monday, September 23, 2013

Kek Pandan Kastard


Lama dah mengidam nak makan kek ni..Bukan je disebabkan kek yang warna hijau dan aku memang suka kan warna hijau..tapi kastard n guna serbuk agar-agar tu buat aku rasa nak kelainan yang mungkin tak dapat kat kek lain..
Resipi nih aku ambik dari blog Ha-sue dan di copy dari Myresipi..memang mostly aku copy resipi dia sebab memang terbaek...thanks kak yer..kalau tersinggah n terbaca n3 aku nih..

aku copykan lagi resipi kastard nya dulu yer..

Bahan2:
  • 1 biji kek span pandan / kek span keladi 
RESIPI KEK PANDAN
Bahan-bahan ( 1 biji kek )
  • tepong super fine - 150 gram
  • gula kastor - 150 gram
  • telor - 5 biji telor A
  • ovalette - 15ML - bersamaan 1 sudu besar
  • air daun pandan - 80ML
  • minyak / mentega cair -80ML
  • pes pandan - 5ML/ 1sudu teh
  • serbuk penaik - 5ML/1 sudu teh
  • sedikit pewarna hijau [x]

 KASTARD:
  • bahan (A)
  • gula kastor -180gram
  • air daun pandan - 500ML
  • serbuk agar-agar segera - 15ML /1 sudu makan
  • bahan (B)
  • santan pekat - 400ML
  • tepong hoen kwee hijau - 85gram
  • pewarna hijau - 5ML/1 sudu teh
  • secubit garam
  • UNTUK HIASAN - 1 cawan kelapa kering
 yang ni kastard yang d siap masak sampai kental.
 pastikan kek yang siap dipotong diletakkan di dalam loyang/acuan yang lagi besar dr size kek yer..untuk memudahkan kita menuang kastard di tepi-tepi kek..
 yang ni lapisan ke 2..kat bawah tu dah siap masuk kastard..nampak tak kat tepi-tepi cantik je kan..

 done !masukkan dalam peti sejuk sekejap dan lepas tu boleh lah dikeluarkan.kalau xde spring foam guna loyang biasa xper..bole je telangkupkan dan keluarkan.x susa mana pun sbb dah keras..
 jeng-jeng-jeng..ini lah hasilnya..not bad ok walaupun position x berapa nak center..1st try ok lah tuh..
nyum3

No comments:

Post a Comment