Tuesday, April 22, 2014

Karipap


Ari nih projek karipap pulak.Dari dulu lagi aku teringin sangat nak buat karipap sendiri..Terima kasih buat sorang kenalan fb yang rajin sharing resepi-resepi..dan hasilnya memang tak mengecewakan.Yang nih 2nd time aku buat untuk sekolah anak..sebab diorang x makan pedas so aku buat x pedas..dengan inti keledek dan ayam je

Sebenarnya ini adalah percubaan ke2 aku buat karipap nih.Tak tahu mana silapnya 1st tru tu jadi cuma x secantik yang kali ke2..mungkin inti aku terlalu basah, x kering..kali nih alhamdulillah pasnih sng boleh buat sendiri.

Resepi kulit karipap nih:
500gm tepung gandum
4 sudu besar minyak masak
2 sudu besar mentega
sedikit garam
air secukupnya..

*panaskan mentega dengan minyak hingga cair..masukkan dalam tepung dan gaul rata..
*masukkan air sedikit demi sedikit sehingga adunan sebati.Ala-ala adunan donut gitu.
*pastu boleh lah diterap dan dimasukkan inti dan digoreng.



Kalau terasa nak wat frozen atau nak goreng untuk esoknya..goreng karipap tersebut suku masak..pastu simpan dalam peti ais (untuk frozen)..kalau nak goreng keesokkan nya just letak dalam bekas kedap xya masuk peti ais pun xper.

selamat mencuba yer..

No comments:

Post a Comment