Monday, April 7, 2014

TAUHU TELUR

Lama betul tak update blog yang tak seberapa nih.dah makin semak ..nak bukak pun bukan main semput line nih.Tapi bila tak bukak elok pulak.Oklah korang-korang semua yang tak tahu nak buat apa untuk menu petang, meh sini aku nak share satu resepi baru.Baru ker..baru bagi aku lah kot..Ini pun aku copy dari page RESEPI MASAKAN kat fb.aku copykan balik resepi yang sedikit sebanyak sudah diderhakan oleh aku..hehehe

TAUHU TELUR:
sumber:Resepi masakan


BAHAN A:(diblend)
4 kpg tauhu putih
2 bgkus tauhu telur
4 biji telur
4-5 sotong size sederhana

BAHAN B: (dihiris halus)

1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
sebatang saderi
isi ayam dipotong dadu (lagi banyak lagi bagus)
1 biji lobak merah
daun ketumbar
daun bawang
cili merah/cili api
4-5 kepala sotong + (tambahan lagi bberapa badan sotong dipotong halus
*lada sulah,paprika, keju cheddar (kalau ada), garam, perisa>

-campurkan bahan A +bahan B.Lepastu kukus 30 minit..sejukkan dan potong utk digoreng.salut tauhu degan telur dan kemudian salut dengan serbuk roti.siap untuk di goreng /disimpan beku

Bahan A yang dah siap diblend.Blend tak payah letak air yer ..sbb tauhu tu pun dah lembut tau..
Bahan B..semua hiris n potong kecik2.kalau korang rasa korang ada bela ayam..boleh ler letak ayam lebih..he3 xde hal sendiri nak makan kan..lagi banyak bahan lagi bagus..

gaul2 semua


Dah siap dikukus dalam 30 minit..sejukkan dulu..letak dalam peti ais pun takde orang nak marah..nak bagi cepat sikit sejuk kan..pastu potong2, celup telur n serbuk roti.siap untuk digoreng.Sos tu korang pikir lah sos apa nak makan dengan tauhu nih.Aku guna sos cili je..sng dan sedap..
selamat mencuba yer..

No comments:

Post a Comment