Sunday, August 17, 2014

Kek Marble Gebu


Lama tak post kek kat blog tak seberapa nih.Maklumlah mood raya lagi, kemalasan nauzubillah tak tahu kenapa.Bukan nak wat kek je malas, nak masak pun malas.Tapi demi anak-anak dan suami kerajinan yang sedikit kena jugak kutip sikit-sikit sebelum berkumpul jadi lagi parah.

Yang nih kes last week, anak pengasuh anak aku dulu yang tengah preggy nak makan kek marble katanya.Tapi tak nak banyak nak sikit je.Apa maksudnya tu ek..kalau korang faham cer korang explain kat aku..bagi aku kalau jual kek xde istilah nak sikit, nak separuh sebab kek memang ikut adunan nyer..kecuali kalau nak free..betul ke ek..


Kadang-kadang aku pun tak faham orang nih bila nak makan pun berkira.Dan jangan tak tahu dengan sedara-mara lagi lah berkira ya ampun kan..tak semua tapi wjud tau manusia macam ni..
So jadiknya aku watkan size kecik macam nih.Yang atas tu untuk anak-anak dan anak tekak aku..cukup lah kan.

kalau korang nak try resepi kek ni..aku bagi resepi sekali.Dont wory kompem jadi kalau korang tak derhaka..Resepi ni aku tak ingat ambik kat sapa.Yang pasti member aku yang  bagi dan dia pun ambik kat mr google.So sapa2 yang tersinggah blog dan nampak resepi nih..sori yer ampun sgt2 sbb tak ingat nama pemilik yang asal..yang dicopy pun tak tahu sapa punya..mohon halal yer..

Kek Marble:
227 gm mentega/butter
170 gm gula kastor
5 biji telur
170 gm tepung gandum
3 sb susu pekat
1 sk baking powder
1 sk esen vanilla
1 sb ovalette
4 sb serbuk koko dijadikan untuk pewarna

cara2
1.pukul mentega dengan gula kastor hingga kembang.
2.Masukkan telur satu persatu hingga habis dan pukul lagi.
3.Lepas tu masukkan susu pekat, esen vanilla dan ovelette.pukul lagi
4.masukkan tepung yang diayak dengan baking powder.gaul sebati,
5.bahagikan adunan kepada 2 bahagian.satu biarkan warna asal dan satu lagi campurkan 4 sb serbuk koko.
letakkan warna asal dulu diikuti warna koko dan buat sehingga habis.

bakar 150-40minit/hingga masak..
k.kalau kukus 50 minit




No comments:

Post a Comment