Friday, February 6, 2015

Kuih Koci



Pejam celik pejam celik dah jumaat pertama bulan febuari.Kejap je kan masa berlalu.Kandungan aku pulak dh masuk 27 weeks.Next week genap 7 bulan.Appointment tuk minum air gula, injection kancing gigi plus kena pantau carta pergerakan baby plak..OH nooooo dah tak lama lagi nak deliver my new family member..Excited plus takut...boleh gitu


Oklah..bukan nak cite hal mengandung, tapi nak cite masalah tekak nih.Bila asyik tengok cite asam pedas untuk dia kat tv3 setiap sabtu & ahad tu.Jadi teringin plak nak makan kuih koci. "Alah beli je kalau nak makan sikit"..ramai yang cakap g2 kat aku, ni sampai buat2 bagai..Bukan taknak beli tapi masalahnya setiap kali aku pergi beli habis..beli habis..dah takde rezeki lah nama nya kan.So alternatifnya.....aku kena wat sendiri dengan pertolongan somi carik daun pisang..

Rezeki aku kan..ader makcik kat tempat keje somi bagi daun pisang.Dah siap layur dah ni.semoga tuhan murahkan rezeki orang-orang yang menyenangkan aku semasa mengandung kali nih..

inti kelapa,,gula merah, air, gula + kelapa putih
masak hingga sedikit kering
santan pekat yang dimasak bersama garam ngan sedikit tepung beras
sebelum letak santan pekat tu make sure doh yang berisi inti tu direbus sehingga timbul dulu yer.pastu baru bungkus macam kat atas tu.
Dah siap bungkus.Sekarang kukus dalam ms 15 minit je api kecik k..

Dah siap kuih koci untuk tekak ku yang mengidam.Kalau balik umah mentua nih memang sebut kompom dapat.Tapi nak tunggu raya cina lambat lagi ler balik jawab nyer..apapun alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment