Thursday, January 3, 2013

Kawan Sejati

Dah lama aku fikirkan tentang kawan sejati..bagi aku semua kawan-kawan aku sama ada waktu sekolah rendah, menengah, u, masa kerja semuanya kawan-kawan gitu je.Yang ada dalam kepala aku kawan yang banyak membantu aku diwaktu aku susah, temankan aku masa aku memerlukan dan menjadi pendengar diwaktu aku ingin bercerita.Tapi itu mungking dulu bila kawan dekat dengan kita.

Sekarang dengan teknologi canggih, apa yang dikatakan di alam maya boleh menjadi buruk dan salah tafsir bila dibaca dengan nada atau intonasi yang berlainan.Dan disebabkan itu jugak aku pernah hilang kawan ...sebab nya???hanya Allah yang tahu,,,mungkin disebabkan mulut orang ke3 menjadi pengantara, mungkin jugak sebab kejujuran bertanya yang membuatkan orang mengklasifikasikan kita bizibody atau mungkin jugak tuhan nak tunjukkan aku sesuatu.

Walau apapun yang berlaku, aku bukan yang jenis melatah atau cepat hangin.Bagi aku itu semua ujian tuhan.Baik buruk, setiap yang berlaku atas ketentuan.Sebaik mana kawan yang aku ada, serapat mana cerita baik buruk hidupku yang dia tahu..e2 sudah menjadi sejarah dalam hidupku.Belajar dari kesilapan dan belajar memafkan orang.Setiap manusia ada kelemahan dan kelebihan masing-masing.Jangan sesekali menjadikan sesuatu kesedihan sebagai titik perbalahan dan berlumba untuk mencari kesalahan dan kekurangan seseorang, tapi belajarlah menerima dan bersyukur atas apa yang Dia berikan.

Kenapa perlu malu, sombong, riak atas rezeki yang tuhan berikan kerana ianya semua hanya pinjaman.Ada jaminan ker harta yang kita kumpul, rumah yang kita ada, anak-anak yang comel membawa kita ke syurga Nya..???cukuplah aku mengadu dengan Yang Esa atas ketidakadilan yang berlaku kepadaku disebabkan satu mulut..Engkau ampunkan dosa kawan-kawan ku Ya Allah..sesungguhnya jauh disudut hatiku..aku amat-amat menyayangi mereka..

“Setiap hamba muslim yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuannya pasti akan didoakan malaikat dengan berkata: Engkau juga akan mendapat seumpamanya”
(HR Muslim)

No comments:

Post a Comment