Thursday, September 19, 2013

Kuih Bakar Pandan

Last week aku tebang pokok pandan kat belakang rumah..sayang lak tengok daun pandan yang banyak x buat apa..disebabkan ada 3 pucuk besar so 2 pucuk aku buang datu pucuk lagi aku bawa masuk dalam rumah.Plan nak buat kek berasakan pandan..1st nak wat kek pandan kastard tapi serbuk agar-agar pulak takde dan aku xde mood nak pegi kedai bakery..2nd nak wat kuih pelita..juga tak cukup rajin nak menyetaple kan daun pandan dan bentukkan segiempat..last-last aku buat kuih bakar pandan..alhamdulillah hasilnya tak mengecewakan..kalau nak cuba sila try..



Resipi aku ambik kat SINI tapi sebab aku buat guna loyang lain instead of cupcake nyer loyang..so waktu bakar pun aku upkan sikit dr 35 minit ke 45 minit..aku copykan resipi untuk sesiapa yang malas nak bukak link tu dan of course untuk rujukan aku jugak di masa akan datang kann..

KUIH BAKAR PANDAN

Bahan A:
250ml air 
6 helai daun pandan (diblend bersama dan tapis)* aku tambah 10-12helai nak bagi hijau pekat

Bahan B:
1 cawan gula
2 cawan tepung gandum
200ml santan pekat (aku guna yang dalam kotak tu)
250ml air
3 biji telur
2 sb mentega (dicairkan)
1/2 sk garam
1/4 sk pewarna hijau epal
sedikit bijan atau kismis untuk hiasan

Cara-Cara membuat:
1.Sebatikan semua bahan, kacau dengan whisk hingga rata, tapis.
2.Lecer acuan dengan mentega dan panaskan dalam oven sekejap pada suhu 180c
3.Keluarkan acuan dan tuangkan adunan tadi, taburkan bijan dan bakar selama 35 minit (aku bakar 45 minit) atau sehingga masak kekuningan.Sejukkan sebelum dipotong.

No comments:

Post a Comment