Sunday, August 28, 2011

Kek Lapis Tembikai


Ari nih aku just nak share kek lapis yang aku wat tuk raya.Even tahun nih turn raya umah suami.tapi disebabkan suami kena keje, so kena lah tunggu dia cuti baru balik kampung kat kuantan.Selalunya tiap2 tahun kalau turn umah suami raya kat Melaka je sebab adik-beradik belah mak mentua akan berkumpul umah atok kat air Pa'bas Alor Gajah.Tahun nih beralih angin lak...so raya lah kat kuantan for the 1st time..(untuk aku n suami).

Awal2 lagi mak adik ipar aku bagitahu yang mak mentua aku suh aku buat kek lapis sarawak.Bukan tak pernah buat cuma yelah, time raya mesti nak suh buat baru ada feel raya.Alhamdulillah aku dh pun siapkan dua kek...satu Kek Lapis Tembikai dan Satu lagi Kek Masam Manis.Satu kek kena bahagi 3..sebab aku nak bagi untuk pengasuh anak aku, keluarga mentua dan of course lah umah aku.

Ini lah kek lapis tembikai yang aku wat.Even xde lah tersusun macam orang expert buat.Tapi at least aku berjaya siapkan even anak2 kejap2 mengacau ...


 Ini resipi bagi sesiapa yang nak try buat.Just ikut sukatan kompem akan jadi..Tapi kena patient lah k..

KEK LAPIS TEMBIKAI

10 biji telur
16 oz mentega( 350gm)
200gm gula halus
300gm tepung Hong Kong (xde guna tepung gandum je)
1 tin srikaya kecil
1 tin kecil susu manis( anggaran 495g)
1 paket serbuk santan (50g)
1 botol coklat chip dijadikan biji tembikai
1 sudu makan ovalette
1 sudu kecil esen vanlla
pewarna hijau, kuning dan merah


cara membuatnya:
1.Pukul butter dan susu sehingga putih...ketepikan
2.Pukul telur, ovalette, gula halus dan esen vanilla
3.Satukan adunan butter dan telur.Pukul hingga sebati
4.Masukkan srikaya, serbuk santan dan pukul hingga kembang.
5.Masukkan tepung sedikt demi sedikit.Gaul sebati
6.bahagikan adunan kepada 3 bahagian.3 lapisan hijau, 2 lapisan kuning dan selebihnya lapisan merah.
7.Setiap satu lapisan 2 senduk.bakar berlapis2 200Fh selama 8 minit.

No comments:

Post a Comment