Tuesday, May 22, 2012

Digigit Pelesit

Macam seram sejuk je nak tulis..tapi ini realiti yang selalu terjadi kat aku..bukan kata dari rumah sewa masa bujang je..sekarang dah kawin pun jadi lagi.Baru-baru nih my hubby gatal-gatal seluruh badan, termasuk anak sulung aku.Aku pun gatal-gatal jugak cuma takdelah sampai kes dia dua orang dh sampai naik bijik-bijik macam jerawat.Yang kesian anak sulung aku ler..gatal kat buntut sampai dh naik bisul asyik kena garu..letak ubat dah, letak losyen dh..siap tukar mandian lagi..beli kat farmasi..mahal lak tuh..Tak tahu sebab apa..masih lagi mengkaji..


Berbalik dengan gigitan pelesit plak..aku tak sure tapi aku pernah tanya mak aku dan search kat tenet.Minggu lepas malam rabu tak silap..aku kena gigit..(aku tido tak perasan bila kena gigit)..tapi yang pastinya peha kanan aku bela dalam ada kesam lebam yang memang normal bagi aku kalau kena pun...Disebabkan hubby balik keje kol 11 malam., so takde masa aku nak bagitahu kecuali malam bila dia balik keje tu..yang bestnya..sok satu lagi lebam tempat yang sama cuma belah luar..of kos sakit bila tekan..dan aku pun nampak jelas kesan 3 titik..seram pulak aku nak tulis panjang-panjang nih...

Hubby pun siap tanya mak dia macam mana nak hilangkan..dia cuma cakap nak tdo or petang-petang jangan tdo.Pastu banyakkan baca surah-surah pendek..Aku pun pelik macam mana benda nih jadi..tapi kuasa tuhan kan??harap-harap takde yang mudarat.Aku akan ingat dan berhati-hati lain kali...

Yang penting:
1. Jangan kuar waktu senja/malam2
2. Balik rumah bagi salam, terus basuh kaki@bersihkan diri 
(Supaya benda2 tak elok, tak ikut masuk dalam rumah)
3. Baca la ayat al-Quran sebagai pendinding diri kalau kuar malam2 tu
4. Jangan mandi waktu maghrib

No comments:

Post a Comment