Tuesday, December 13, 2011

Donut Best

Semalam kerajinan aku ditahap maksima..that y aku plan macam-macam nak masak.Maklumlah memasak salah satu cara terapi minda (bagi akulah) .Bila masak nak tgk orang makan....rasa free sangat, semua masalah boleh hilang..

Aku just nak share resipi donut yang bagi aku simple n best..(bagi orang yang macam aku)..x susah,xyah guna  susu tepung segala..dh dapat resipi nih apalagi aku pun try lah..alhamdulillah menjadi.Bolehlah share-share sikit ngan jiran-jiran ...kebetulan jiran aku bagi aku bubur lambuk lak kelmarin.Konon x delah nak bagi balik mangkuk kosong kan????




ni aku salut ngan gula aising je
 yang ni lak aku salut white coklat ngan manik urai..saje habiskan stok manik urai aku..



yang ni bubur jiran aku bagi..sedap wey.

ini resipi donut yang aku nak share ngan korang semua...

bahan-bahan:
3 cawan tepung gandum
2 sudu besar gula kastor
11gm instant yis( 1pkt mauripan)
2 sudu besar air suam
3/4 cawan susu cair/ susu segar
1 biji telur
3 sudu besar mentega
1/2 sudu kecil garam
1 1/4 sudu kecil pelembut biostan (bread improver)

Cara membuatnya:
1.Masukkan yis(mauripan dlm air suam..pastu masukkan susu, telur,gula..kacau sikit
2.ayak tepung, garam  dan bread improver...
3.Masukkan mentega ke dalam adunan yis dam akhir sekali masukkan bahan kering sedikit demi sedikit..adun sehingga adunan x kotor kan tangan...kira x melekat lah tuh..hihih
4.biar setengah jam adunan atau sehingga kembang..lepas tu uli lagi bagi kuar angin dan boleh lah doh di terap acuan donut...
5.goreng dan bolehlah ditabur gula halus..siap tuk dimakan...hihih

No comments:

Post a Comment